En pahalı 2’nci bölge olduk

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), Mart enflasyonunu açıkladı. Enflasyon piyasa beklentilerine paralel artış gösterirken; TÜFE'de aylık artış yüzde 5,46 olarak gerçekleşti.

En pahalı 2’nci bölge olduk
banner72

Böylece yıllık enflasyon yüzde 61,1'e ulaştı. Yurtiçi üretici fiyatları ise yıllık yüzde 114,97 artış kaydetti. Kastamonu, Çankırı, Sinop illerinin dahil olduğu TR82 Bölgesinde ise tüketici fiyat endeksi (TÜFE) aylık yüzde 6,43 arttı. Bölgemizde yıllık artış ise yüzde 70,77 ile Türkiye ortalamasının üzerinde çıktı.

Türkiye'de, Mart’ta yıllık bazda fiyatların en fazla arttığı bölge, yüzde 70,93 ile Trabzon, Ordu, Giresun, Rize, Artvin, Gümüşhane" olarak belirlendi.

TÜİK verilerine göre, Martta İstatistiki Bölge Birim Sınıflaması (İBBS) 2'nci düzeyde bulunan 26 bölge içinde, aylık bazda en yüksek artış yüzde 6,53 ile “Erzurum, Erzincan Bayburt" bölgesinde oldu.

12 aylık ortalamalara göre en yüksek artış ise yüzde 33,97 ile "Trabzon, Ordu, Giresun, Rize, Artvin, Gümüşhane" bölgesinde gerçekleşti.

Yıllık bazda en yüksek artış yüzde 70,93 ile yine “Trabzon, Ordu, Giresun, Rize, Artvin, Gümüşhane” bölgesinde kaydedilirken bu bölgeyi yüzde 70,77 ile “Kastamonu, Çankırı, Sinop" ve yüzde 69,26 ile “Ağrı, Kars, Iğdır, Ardahan” bölgeleri izledi. En düşük fiyat artışı ise yüzde 54,44 ile “İstanbul” bölgesinde hesaplandı.

Tüketici fiyatları (TÜFE), Mart’ta aylık bazda yüzde 5,46 artarken, yıllık enflasyon 20 yılın yeni zirvesi olan yüzde 61,14'e yükseldi. Artan enerji ve gıda fiyatlarının etkisiyle TÜFE'nin yüzde 61'e ulaşması bekleniyordu. Çekirdek TÜFE Martta yüzde 44,1'de yüzde 48,4'e yükseldi.

TÜİK verilerine göre; TÜFE'de (2003=100) 2022 yılı Mart ayında bir önceki aya göre yüzde 5,46, bir önceki yılın Aralık ayına göre yüzde 22,81, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 61,14 ve on iki aylık ortalamalara göre yüzde 29,88 artış gerçekleşti.

ULAŞTIRMA ZAMLARI ZİRVEDE

Bir önceki yılın aynı ayına göre artışın yüksek olduğu ana gruplar ise sırasıyla, yüzde 99,12 ile ulaştırma, yüzde 70,33 ile gıda ve alkolsüz içecekler, yüzde 69,26 ile ev eşyası oldu. Yıllık en düşük artış yüzde 15,08 ile haberleşme ana grubunda gerçekleşti. Bir önceki yılın aynı ayına göre artışın düşük olduğu diğer ana gruplar sırasıyla yüzde 26,73 ile eğitim, yüzde 26,95 ile giyim ve ayakkabı ve yüzde 34,95 ile sağlık oldu.

2022 yılı Mart ayında artışın yüksek olduğu ana gruplar ise sırasıyla, yüzde 13,29 ile ulaştırma, yüzde 6,55 ile eğitim, yüzde 6,04 ile lokanta ve oteller oldu. Ana harcama grupları itibarıyla 2022 yılı Mart ayında en az artış gösteren ana gruplar yüzde 1,78 ile giyim ve ayakkabı, yüzde 1,84 ile konut ve yüzde 2,78 ile eğlence ve kültür oldu.

ÜRETİCİ FİYATLARI YÜZDE 115 ARTTI

Yİ-ÜFE (2003=100) 2022 yılı Mart ayında bir önceki aya göre yüzde 9,19, bir önceki yılın Aralık ayına göre yüzde 29,31, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 114,97 ve on iki aylık ortalamalara göre yüzde 64,30 artış gerçekleşti.

Madencilik ve taşocakçılığında yüzde 110,36, imalatta yüzde 106,55, elektrik, gaz üretimi ve dağıtımında yüzde 228,94 ve su temininde yüzde 42,34 artış yaşandı.

Ana sanayi gruplarının yıllık değişimleri; ara malında yüzde 122,92, dayanıklı tüketim malında yüzde 75,85, dayanıksız tüketim malında yüzde 79,70, enerjide yüzde 214,87 ve sermaye malında yüzde 76,55 artış olarak kaydedildi.

Aylık değişimler; madencilik ve taşocakçılığında yüzde 9,08, imalatta yüzde 8,92, elektrik, gaz üretimi ve dağıtımında yüzde 11,85 ve su temininde yüzde 6,88 artış olarak gerçekleşti.

Ana sanayi gruplarının aylık değişimleri; ara malında yüzde 8,86, dayanıklı tüketim malında yüzde 5,65, dayanıksız tüketim malında yüzde 8,59, enerjide yüzde 15,62 ve sermaye malında yüzde 5,40 artış şeklinde kaydedildi.

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER