SÜRÜCÜ EĞİTİMİ -2

Bir önceki yazımda Özel Sürücü kursu eğitiminin kayıt ve teorik derslerle ilgili kısmına anlatmaya çalışmıştım. Bu gün de direksiyon eğitimi ile ilgili bilgi ve aksaklıkları yazmaya çalışacağım.

Teorik sınavlarda başarısız olan ya da devamsızlıktan Milli Eğitim yetkililerince kaydı silinen kursiyer, teorik derslerle ilgili ücreti ödeyerek kurs ile ilişiği kesilmiştir. İster aynı sürücü kursuna ve ister ise başka sürücü kursuna yeniden kayıt olabilir.

Teorik sınavda başarılı olan kursiyer, Sürücü kursunca 2 saat simülatör, 14 saatte uygulamalı direksiyon eğitimine alınır. Bu direksiyon eğitim günde iki saatten fazla olamaz. Bir eğitim saati 50 dakikadır. Bu konuda kursiyerlerin çok duyarlı olması gerekir. Eğitim sonrası sınava girer. Başarılı olursa sürücü belgesini alır. Başarısız olduğu her seferinde ücretini ödeyerek 2 saat direksiyon eğitimi alıp, direksiyon sınav harcını ödeyerek,3 defa daha direksiyon sınavına girer. 4 Sınavda başarısız olur ve isterse aynı kursta teorik ders ve sınavdan muaf olup, direksiyon eğitim ücretini ödeyip, eğitim sonrası 4 defada aynı statüde sınava girer. Başarısızlık durumunda kaydı silinir.

Sıkıntılar:

Denetimin Milli Eğitim yetkililerince yapılması zorunludur. * Ancak direksiyon eğitim döneminde, birde il merkezindeki yetkililerimizin duyarlılığı olmasına rağmen aynı kursaiki defa denetime gidebilir. Denetime gittiği saatte olmayan kursiyere de tamamlama eğitimi verilmesi zorunludur. * Peki MEM yetkilisinin geldiği saat dışındaki denetimler ne olacak? Müthiş bir boşluk. * Ha birde denetim sırasında araç, hoca, kursiyer yoksa MEM yetkilisi ne gibi işlem yapacak?  *Olayın bir başka hazin yönü ise kursiyerin ihtiyacına göre alması gereken eğitim ?! Yürümeyi öğrenmesi ile araç kullanmaya başlayana da 14 saat, Sürücü kapısını ilk defa kursta açana da !!! * Bir başka sıkıntıda olaya doğru pencereden bakmayıp, yeteri kadar ve sürede eğitim vermeyen kurslar!?

Tartışmasız çok önemli bu hususlarda yapılması gereken çözümler;

Denetim de en önemli iki denetleyici vardır. Biri hizmeti alacak olan kursiyer, diğeri hizmeti verecek kurs. Anlamakta güçlük çektiğim !, kursiyer hatırı sayılır bir ücret ödeyecek, ( hoş; kurs ücretinde indirim yaptırarak hizmeti almamayı tercih edenleri külliyen anlamamaktayım) kursa kayıt olacaksın. Yasanın emrettiği direksiyon eğitiminin yeterli almayacaksın. Hakkını ara kardeşim “ Hakkını aramayan zındıktır. Ayet” Kurs içinse “ onca nimet varken, kul hakkı yemeyiniz. Hadis” emrine karşı çıkacaksın. Var mı böyle bir şey.

Denetim ve öz denetim yanında teorik derslerde yazdığım gibi teknolojik imkânlardan yararlanarak denetim yapılmalı. Sistemde kursiyerin direksiyon eğitimi alacağı tarihler, saat, araç plakası ve direksiyon usta öğreticisinin ismi belirlidir. Milli Eğitim yetkililerinin yapıyor ise denetimin anında teorik derste olduğu gibi direksiyon usta öğretici, araç, kursiyer orda olacak. Araç anlık bozulamaz, hoca anlık hastalanamaz, kursiyer anlık olmazsa olmaz işi çıkamaz. Allahu Ekber.

Teorik derslerdeki yüz tanıma sistemi ile denetimde olduğu gibi, kursiyer araca binmeden önce MEBBİS sistemine bağlı yüz tanıma sistemi ile otomatik yoklama yapılır. Alması gerekli eğitimin her seferinde aynı yolla yoklama olur. Tarih ve saate bakılmaksızın yeterli eğitimi aldığında sistem direksiyon sınav aşamasına kayıt eder. Tabi bu arada alacağı ücretin ilgili kursa ödenmesi ile eğitime başlanabilir.

Kursiyerin alacağı en az direksiyon eğitim saati kursiyerin durumuna göre 10 saatten başlayarak belirlenmeli. Üç türlü kursiyer vardır. Araç kullanma ile ilgili yeterli seviyede olanlara Trafik kuralları ile ilgili 10 saat eğitim verilmeli. Yeterli eğitimi yok ise önce temel beceriler kazandırılarak, sonrasında zaman yeterli ise Trafik kuralları ile ilgili eğitim toplam 15 saat verilmeli. Yeterli görülmez ise en az 5 saat daha eğitim verilmeli. Geldik mi ilk defa eğitim alacak kursiyere; 10 saatlik temel eğitim sonrasında, en az 10 saatte bunun trafiğe uyarlı hale gelecek temel eğitim verilmeli. Buna kim karar verecek? Elbette kurs yetkilisi ile Direksiyon Usta Öğretici. Kursiyer aldığı eğitim miktarı kadar ücret ödeyerek sosyal adalet oluşacaktır. Bunun sonucunda şu anki hali ile düşünürsek;  10+2 saat simülatör eğitim alan ve yeterli duruma gelen kursiyer toplam 2.300 TL öder, ikinci gruptaki kursiyer ise 15+2 saatle toplamda 3.025 TL öder, 20 saat ve diğer hizmeti alan kursiyer ise 3.760 TL öder. İşte hizmete göre ücret adaleti.

Arada belirttiğim kurs yetkilisi ve direksiyon usta öğreticinin kursiyeri sınava girmesine müsaade etme onayı. Şu anda var ama uygulama sıkıntılı. Direksiyon Usta Öğretici; bu kursiyer sınava giremez nasıl diyecek? Halbuki direksiyon sınav sonucunda değerlendirme kurulunun olmazsa olmaz neviden ( direksiyon hakimiyeti yok, trafikte tehlikeli araç kullanıyor vs.) nedeniyle başarısız olmuş ise en az 10 saat, ikinci grup olarak oluşturulan hatalarda en az 5 saat ve 3. Grup hatalarda ise 2 saat eğitim alması sonrası bir sonraki sınava girme hakkı doğar.VE DE eğitim veren kurumada; başarısız kursiyerlerin başarısız olma durumlarına göre aldığı puanların toplamı belli bir sayıya gelince belirlenen ve caydırıcı para cezası uygulanır. VE DE kalınca kursiyer fazla para ödeyecek, kalan kursiyer için kursa müeyyide uygulanacak. Bak sen eğitimdeki kaliteye

Direksiyon sınav denetiminde şu anda denetmenlerimiz; L park, paralel park, geri gidiş, yokuş kalkış, ilk hareket yerlerinde ilgili yönetmelik gereği eksiksiz denetimlerini yapıyorlar ve gerekirse sınav yapıcılarına müdahale ediyorlar. Peki güzergahta! sınav yapıcıları vicdanları ile başbaşa. Anlayamadığım biraz önce saydığım yerlerde sınav yapıcılarının vicdanı nereye gitti ki?

Denetimin en iyi şekilde araç iç ve dış kameralarla bilhassa güzergahta yapılırsa amacına uygun olur. Hiç park ederken maddi hasar dışında kaza olduğunu duydunuz mu, ben duymadım.

Son olarak sınav yapıcıların ayda yada iki ayda bir sınav yapması ile sonuca gidilme yerine, üniversitenin ilgili bölümünden mezun, yada mevcut sınav yapıcıların sıkı bir eğitim sonrası sadece sınav yapan kişi kadrosunda ve her gün, her saat sınav yapar. Keza sınav yapıcıların yaptıkları hatalar kendisine uygun bir statü ile geri döner. Sınavsa her yerde olur.

Elbette bu kadarla mükemmele ulaşılır mı, hayır. Ama adım adım mükemmele ulaşmalıyız. Hedef kitlemiz insandır. Her şey gönlünüzce olsun.

YORUM EKLE