banner38

Müzik indir

banner46

banner47

09 Temmuz 2020 Perşembe

- UZMANLARDAN NASRULLAH KADI CAMİİ YORUMU

Sosyal medyada aslına uygun restore edilmediği iddialarıyla gündeme gelen Nasrullah Kadı Camii’nde yapılan çalışma Hürriyet Gazetesi yazarı Ece Çelik ve Karar.com internet sitesinde köşe yazan Saliha Sultan tarafından uzmanlarına soruldu.

27 Haziran 2020 Cumartesi 10:41
- UZMANLARDAN NASRULLAH KADI CAMİİ YORUMU
 

Sosyal medyada aslına uygun restore edilmediği iddialarıyla gündeme gelen Nasrullah Kadı Camii’nde yapılan çalışma Hürriyet Gazetesi yazarı Ece Çelik ve Karar.com internet sitesinde köşe yazan Saliha Sultan tarafından uzmanına soruldu. Türkiye’de kalem işinin ve restorasyon çalışmalarının saygın isimlerinden olan Doç. Dr. Kaya Üçer, sorulan soruyu, “Tek rahatsız eden şu an beyaz olması. Bana sorarsanız dokunulmamış halini tercih ederim” derken, Türk İslam sanatı uzmanı, yazar, hattat Mustafa Bektaşoğlu da, “Bu camide restorasyon sonrası içeri girdiğimde gözlerime inanamadım ve gözyaşlarımı tutamadım” ifadelerini kullandı. Mimar Sinan Genim ise eleştirileri haksız bulduğunu belirtti.

Kastamonu’da 1506 yılında inşa edilen Nasrullah Camii’nin dört yıl önce tamamlanan restorasyonu önceki gün sosyal medyada büyük tepki topladı. Caminin Twitter’da ‘Tasvir Sanatları’ isimli hesaptan paylaşılan eski ve yeni görüntüleriyle restorasyon çalışmalarından sonra ünlü hattat Ahmet Şevket Efendi tarafından yapılan süslemeler ve hatların birçoğunun kaybolduğu iddia edildi. Yüzlerce sosyal medya kullanıcısı restorasyonun eleştiren yorumlar yaptı.

CAMİNİN HAT LEVHALARI ŞEYH ŞABAN-I VELİ MÜZESİ’NDE

Karar.com sitesi, Nasrullah Camii’nin restorasyonuyla ilgili ortaya atılan iddiaya yönelik yaptığı araştırma sırasında Türkiye’de kalem işi sanatının saygın isimlerinden, birçok önemli restorasyonda imzası bulunan Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nden Doç. Dr. Kaya Üçer’e ulaşarak, caminin kalem işi çalışmalarını sordu.

Diğer taraftan Nasrullah Camii’ni birçok kez fotoğraflayan ve caminin restorasyon öncesi ve sonrası dönemine yakından şahitlik eden fotoğraf sanatçısı Mustafa Yılmaz’a ulaştı. Hat sanatı konusunda da oldukça birikim sahibi olan ve tarihi eserlere yönelik duyarlılık sahibi bir isim olarak tanınan Yılmaz, camide yok edildiği öne sürülen hat levhalarının akıbetinin de cevabını verdi. Yılmaz’dan edinilen bilgiye göre, camide yer alan levhalar iddia edildiği gibi yok edilmemiş, bir kısmı Kastamonu’da bulunan Şaban-ı Veli Vakıf Müzesi’nde koruma altına alınmış. Şaban-ı Veli Vakıf Müzesi Müdürü Hüseyin Karaoğlu ise teberrükat listesinde yer aldığını, mevcut listedeki eserlerin kimse tarafından yok edilemeyeceğini belirtti.

DOÇ. DR. KAYA ÜÇER: BANA SORARSANIZ

DOKUNULMAMIŞ HALİNİ TERCİH EDERİM

Doç. Dr. Kaya Üçer, ise iddiaları sosyal medyadan takip ettiğini ifade ederek, Nasrullah Kadı Camiinin restorasyonu ile ilgili şu açıklamayı yaptı: “Raspadan sonra ortaya çıkan çalışma baz alınması restorasyon için normal bir durum. Tek rahatsız eden şu an beyaz olması. Vakıflar bu kadar hata yapacak bir kurum değil. Bana sosyal medyadaki tepkiler abartılı geldi. Bu kuralına uygun yapılmış bir restorasyon. Camideki çalışmalarda iki ayrı dönem var. Barok, rokoko, ampir gibi sanat akımları Osmanlı coğrafyasında uygulandığında yerel sanat anlayışına katılarak uygulanmıştır. Biz buna eklektik geç dönem bezemeleri diyoruz. Yeni durduğu için insanların algısı esere zarar verildiği yönünde olabilir. Zamanın yaptığı patineyi geri kazandığında kendine gelecektir. Bana sorarsanız dokunulmamış halini tercih ederim ama Arap’a çalışması ile ortaya çoktan en eski desenleri işlemekte uygulamaların tabiatındadır.

YENİ OLDUĞU İÇİN GÖZE BATIYOR”

Şu an ortaya çıkan da beyaz alan çok fazla olduğu, altın oran caminin yapıldığı dönemde kaçırılmış olduğu için göze böyle geliyor. Ama Anadolu’da bunun örnekleri çoktur. O dönem kalem işi çalışmaları gezici ustalar marifetleriyle yapılabilen bir iş. Hatta paranın yettiği kadarıyla yapılır. Nasrullah Camisi’nde dönem dönem üst üste çalışılmış. Çünkü camilerde geçmişte aydınlanma, ısınma kandillerle yapılıyordu. Isınan hava yukarı çıkıyor ve kalem işini kirletiyor, isle kaplıyor. O dönem restorasyon olmadığı için üstüne yeni çalışma yapılması tercih ediliyor. Şu an da olan bu, raspa sonrası ortaya çıkan caminin ilk hali.”

BEKTAŞOĞLU: GÖRÜNCE AĞLADIM

Hürriyet Gazetesi’nden Ece Çelik ise Nasrullah Camiini Türk İslam sanatı uzmanı, yazar, hattat Mustafa Bektaşoğlu’na sordu. Bektaşoğlu, “Cami çok değerli Anadolu’nun incisi niteliğinde bir yapı. Çocukluğumdan beri ilham aldığım, tarihini araştırdığım bu camide restorasyon sonrası içeri girdiğimde gözlerime inanamadım ve gözyaşlarımı tutamadım. Camii büyük bir hana dönmüş. Çok önemli hattatlara ait eserlerin olduğu iki dev levha artık camide bulunmuyor. Ben hattatım o levhaları ‘değersiz’ görüp kaldırmış olabilirler ancak o levhalardaki işler çok önemli hattat örnekleri. Pek çok işlemenin de üzeri kapatılmış. Nusrullah Kadı Camisi bu restorasyonu hak etmedi” yorumunu yaptı.

GENİM: ELEŞTİRİLER ÇOK HAKSIZ

Mimar Sinan Genim ise yapının eski ve yeni halini incelediğini 1750’lerde yapılmış orijinal kalem işlerinin olduğunu ve restorasyonda bu işlerin ortaya çıkarıldığını daha sonraki dönemlerde yapılmış tarihi değeri olmayan işlerin ise bu restorasyonda yer bulmadığını söyledi ve bu noktada eleştirileri haksız bulduğunu belirtti.

GÜRYAPI: KALEM İŞLERİ ORTAYA ÇIKARTILARAK İHYA EDİLMİŞTİR

Tepkilerin ardından restorasyon çalışmalarını yapan Güryapı Restorasyon Şirketi’nden yapılan açıklamada ise şöyle denildi: “Camii; uzun süredir kapsamlı onarım görmediği için kubbe yüzeyinde yoğun kabarma ve bozulma olan alanlarda hasar tespiti ve dönemsel kalem işi araştırmaları yapılmıştır. Araştırma süreci sonucunda farklı dönemlere tarihlenen iki tabaka kalem işi bezeme tespit edilmiştir. Alt yüzeyde tespit edilen özgün dönemin araştırılması ve değerlendirilmesi için konunun uzmanları ile detaylı çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Anılan kurul kararı doğrultusunda 1’inci dönem özgün kalem işleri ortaya çıkartılarak ihya edilmiştir. Camii içinde bulunan hat yazılarının tümü korunarak restorasyonu yapılmıştır. Üst döneme ait kalem işleri ise mihrap önünde bulunan kubbede ve belirli alanlarda dilim şeklinde bırakılmıştır.”

ERSOY: UZMAN GÖRÜŞÜYLE HAREKET ETTİK

Vakıflar Genel Müdürü Burhan Ersoy ise iddialar sonrası önceki gün bir açıklama yayınlayarak Nasrullah Camii’ndeki süslemelerin badana ile kapatılma iddialarına cevap vermişti. Ersoy açıklamasında, “Farklı dönemlere ait olan kalem işi bezemelerin tespit edilmesiyle birlikte Prof. Dr. Mim. M. Baha Tanman’dan uzman görüşü alınarak mevcut duruma göre kalem işi bezemeye ilişkin restorasyon tadilat projesi hazırlanmış ve Ankara 1 Numaralı Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu’na başvurulmuş ve onaylanmıştır. Koruma Kurulu kararı doğrultusunda; öncelikli olarak ilk dönem kalem işi bezemeler ortaya çıkartılmış, eserin kent belleğindeki önemi de göz önünde bulundurularak ikinci döneme ait kalem işi bezemelerin bir kısmı dönem eki olarak kabul edilerek mihrap önündeki kubbenin tamamında ve diğer bir kubbede dilim şeklinde mevcut hali ile bırakılmıştır” ifadelerine yer vermişti. (Haber Merkezi)

    Yorumlar

HAVA DURUMU
Görüntülemek istediğiniz ili seçiniz:
NAMAZ VAKİTLERİ
Görüntülemek istediğiniz ili seçiniz:
EN ÇOK YORUMLANANLAR
BUGÜN
BU HAFTA
BU AY
ARŞİV