Müzik indir

03 Aralık 2020 Perşembe

Mart'a dönüyoruz!

COVID-19 sürerken tükenmişlikle başa çıkmak

23 Ekim 2020, 13:00
COVID-19 sürerken  tükenmişlikle  başa çıkmak
Yiğit DAİMSELAMET

Hayatımıza bir anda giren ve neredeyse bir yıldır süren Covid-19’un etkileri artarak devam ediyor. Son zamanlarda artan vaka sayılarından sonra hiç bitmeyecekmiş gibi hissettiren bir pandemiyle nasıl baş edileceği sorusuna her gün cevap arıyoruz. “COVID-19'un şimdiye kadar biteceğini düşünen tek kişi ben miyim?”, “COVID-19 ne zaman bitecek?”, “Hayat, pandemiden önceki haline geri dönecek mi?” Bu tür sorular soruyorsanız, yalnız değilsiniz. COVID-19 ile başa çıkmanın bu kadar zor olmasının nedenlerinden biri, sprintten çok bir maratona benzemesidir. Bu uzun süren yarışı eğer bitireceksek, psikolojik sağlamlığımızı bitiş çizgisine kadar korumamız gerekiyor.

COVID-19 nedeniyle hayat, haftadan haftaya, günden güne ve hatta saatten saate değişiyormuş gibi hissedilebilir. Daha da zor olanı, COVID-19'un hiç bitmeyeceğini düşündüğü zamanlar vardır. İlk defa tecrübe ettiğimiz bu durum, dikkatli olmazsanız tükenmişliğe neden olabilir ve kendinize uygun şekilde bakmazsanız kendinizi tükenmiş hissetmenize neden olabilir. Tükenmişlik genellikle çevrenizle başa çıkma yeteneğinin azalmasına neden olduğu fiziksel, duygusal ve ruhsal tükenme durumu olarak tanımlanır. Günlük yaşamın devam eden taleplerine ve stres faktörlerine verdiğiniz yanıtların bir sonucudur ve algılanan talepleriniz, kaynaklarınıza ağır bastığında ortaya çıkar. Peki tükenmemizi önlemek için hangi adımları atmalıyız?

İlk olarak tükenmişliğin belirtilerini tanımak gerekir. Tükenmişliğin farkına varmak hayati önem taşır çünkü üretkenliğinizi yok edebilir, enerjinizi tüketebilir ve aşırı durumlarda tam bir çöküşe yol açabilir. Tükenmişlik, aşırı çalıştığınızda, stres altında olduğunuzda ve uzun süre zorlu durumlara dahil olduğunuzda meydana gelen fiziksel ve bilişsel enerjinin tükenmesini içerir. Sizi yorgun, yıkık, bunalmış ve huzursuz hissettirir.

Bedeninizi dinleyin. Düşüncelerinizin, hislerinizin ve bedeninizin size anlatmaya çalıştığı şeye dikkat edin. Pandeminin bu döneminde COVID-19 ile ilişkili stres, anksiyete ve depresyon gibi duygusal mücadeleler yaygındır. Yaygın tükenmişlik belirtileri şunları içermektedir; kronik yorgunluk, düşük enerji, zayıf veya değişen iştah, kendinden şüphe duyma veya başarısızlık hissi, sürekli kendinden şüphe duyma veya sorgulama, yenilgi ve cesaretsizlik duygusu, erteleme veya sorumluluktan kaçınma, kendinizi başkalarından geri çekmeniz veya soyutlamanız, fazla yiyecek veya madde kullanımına yönelmek, egzersiz, hijyen ve öz bakım gibi kişisel bakım alışkanlıklarınızda disiplin eksikliği.

Bu durumda sağlıklı bir rutin oluşturmanın yollarını bulmak için elinizden geleni yapın. COVID-19'dan önce hayatta yaptığınız şeye ne kadar çok geri dönmeye çalışırsanız o kadar iyidir. Virüs önceki hayatımıza geri dönmek çok zor fakat kaos içinde yaşamak da bir o kadar olumsuzdur. Mümkün olduğu kadar iyi bir şekilde, gününüze uygun bir yapı oluşturmaya çalışın. Oluşturduğunuz sağlıklı rutinde yatıştırıcı ve iyileştirici çözümler bulacaksınız. Geçmişte zevk aldığınız aktiviteler ve sizi haftalık kalıptan çıkaran yeni aktiviteler dahil olmak üzere anlamlı boş zaman aktivitelerine katılın. Gün boyunca dinlenmek için zaman bulmaya istekli olun. Düzenli egzersiz yapın. Her şeyden önce uyku alışkanlıklarınızı gözden geçirin. Gece 12’den önce uyumaya çalışın. Aynı saatte yatıp kalkmaya özen gösterin. Yatmadan 2 saat önce yiyecek ve bol içecek tüketmeyin. Yatmadan önce televizyon, tablet, telefon veya bilgisayardan uzak durun. Her gün dengeli beslenin.

Pandemi sırasında sıkça duyulan ise, hissedilen baskı nedeniyle sosyal olarak geri çekilme eğilimidir. COVID-19 sırasında evet, haklı olarak fiziksel olarak uzaklaşmanız gerekir, ancak bu kendinizi ilişkisel olarak izole etmeniz gerektiği anlamına gelmez. Destek almak için başkalarına ulaşmaktan çekinmeyin. Evde kaldığınız kişilerle veya güvendiğiniz arkadaşlara ulaşarak, değer verdiğiniz kişilerle zaman geçirerek yeniden enerji toplayabileceğiniz zamanı kendinize ayırdığınızdan emin olun. Tepkileriniz zamanla kötüleşirse; işte, evde ya da ilişkilerde günlük davranışlarınız engelleniyorsa, bir uzmandan destek almak uygun olabilir. Sağlıkla kalın.

    Yorumlar

HAVA DURUMU
Görüntülemek istediğiniz ili seçiniz:
NAMAZ VAKİTLERİ
Görüntülemek istediğiniz ili seçiniz:
EN ÇOK YORUMLANANLAR
BUGÜN
BU HAFTA
BU AY
ARŞİV